Foto: Magnus Liam Karlsson Mårten Sandén Stol nr 2 Mårten Sandén är låtskrivare och författare till böcker för barn och unga. Efter bilderboksdebuten 1995 (tillsammans med David Polfeldt) har det blivit några bilderböcker till, men desto fler kapitelböcker och ungdomsromaner. Låtskrivandet har hela tiden funnits med och genom åren lett till många resor mellan Skåne och Stockholm. Efter 40 år med Lund som bas blev det Stockholm på heltid, och Mårten bor sedan 2011 på Södermalm med hustru och två av sina fyra barn. Mårten Sandéns senaste bok är Uppdrag i Gasklockorna (Dogstars 2) (Bonnier Carlsen 2022). Mårtens sida på Barnens bibliotek Mårtens sida hos bokförlaget Rabén & Sjögren Petrinideckarnas webbplatsStina Wirsén Stol nr 3 Stina Wirsén gör bilder till egna och andras texter. Under hela sin yrkesbana har hon växlat mellan att teckna för "vuxna", till exempel i Dagens Nyheter, och för "barn", då främst i bokform. På senare år har hon på allvar börjat fundera över skillnaden... resultatet av dessa funderingar ser man i boken JAG. Samarbetet med Carin Wirsén, hennes mamma, har resulterat i bland annat böckerna om Rut& Knut, Ahmed Anka, Leka tre, En liten skär och många små brokiga. Tillsammans med Ulf Stark har hon gjort böckerna En stjärna vid namn Ajax och Hallå där inne! Stina Wirséns senast utgivna bok är Död (Bonnier Carlsen 2016), en bok i serien Bebisbrokiga för de minsta. Stina medverkar också i Svenska Barnboksakademins antologi Bodo Bodo Filoo och 16 andra verser och berättelser (Lilla Piratförlaget 2015). Stinas sida hos Bonnier Carlsen |
Ledamöternas krönikor Vecka 47 2013 Verkligt förtrollade platser av Mårten Sandén (text) och Stina Wirsén (bild) För den bokläsande turist som besöker Stockholm finns ett antal guidade turer där hen erbjuds att vandra i Lisbeth Salanders fotspår genom Gamla stan och Södermalm. I London kan man hänga i hasorna på alla från Sherlock Holmes till Harry Potter, och i Dublin stalkar man förstås Leopold Bloom. I Paris följer läsarna Jean Valjean, på Manhattan Holden Caulfield, eller någon annan litterär figur, någon annanstans. Nyfikenheten på platser som har skildrats i böcker verkar vara omättlig, och jag måste erkänna att jag både förstår och gillar den. Det är nog inte många gånger jag har åkt över S:t Eriksbron utan att grunna på i vilket hus Rustan och Liv (i Gunnel Lindes "Osynliga klubben och kungliga spöket") egentligen bor. Att besöka Vimmerby blir en enda lång tipspromenad för en inbiten Astrid-läsare, och på The Plaza Hotel i New York såg jag spår av Eloise överallt. I Vasastan och på Drottninggatan spanar jag efter Ture Sventon, och på Kaptensgatan letar jag efter Katis våning, eller försöker luska ut var Tvillingdeckarnas kusin Hubbe kan ha bott. Och så vidare, och så vidare. En del platser får helt enkelt sin främsta betydelse av att de skildrats i en bok. Förmodligen hade jag aldrig tänkt så mycket på karusellen i Central Park, om inte Salingers Holden stått och vaktat sin lillasyster Phoebe just där. Och det var en märklig och inte helt bekväm känsla att som ung man vänta på min mamma under klockan utanför D. H. Holmes varuhus på Canal Street i New Orleans - samma klocka där den misantropiske och överviktige Ignatius J. Reilly väntar på sin mor i John Kennedy Tooles "A Confederacy of Dunces". Som ytterligare en bisarr twist har mina Petrinideckare sedan snart ett decennium då och då egna vandringar i Lund. Medan jag bodde i stan såg jag ofta barn stå och peka upp mot det hus på Lilla Fiskaregatan där familjen Petrini rimligtvis borde bo, och i Sydsvenskan berättades för några somrar sedan om en uppländsk tolvåring som tvingat med hela sin familj till Lund på Petrini-safari. Vad är det då som lockar så med verkliga platser från böcker? Egentligen är de ju mest verkliga i författarens - och ens egen - fantasi. Jag vill se det som ett bevis för berättelsens oerhörda kraft att fånga och förtrolla. Sällan ter sig tillvaron så fylld av magi och mening som när vi fångas av en bra bok. Vi känner så starkt när vi läser; vi hoppas och längtar och älskar som om tiden inte funnes, som om vi vore lika odödliga som berättelsens gestalter. Å, om vi bara kunde få komma dit, på riktigt! Kanske uttryckte vår då två-åriga dotter det bäst, när vi första gången såg Mary Poppins på dvd. Hon följde storögt filmen från soffan en lång stund, fram tills sekvensen då barnen och Mary hoppar in genom en tavla och hamnar i ett tecknat sagoland, strålande av färger. Då sprang min dotter fram till skärmen, såg bedjande på mig och sa: "Pappa, jag vill vara där inne!" Jag satte mig på golvet, höll om henne och tänkte för mig själv: Jag också, sötnos. Jag också.
|
||||||||
© Copyright Svenska Barnboksakademin 2024 E-post: info(snabel-a)barnboksakademin.com Besöksadress: Skärholmens bibliotek, Bredholmsgatan 4, 127 48 Skärholmen Postadress: Skärholmens bibliotek, Lillholmsgången 2, 127 48 Skärholmen Tel: 08-508 305 70 (Skärholmens bibliotek). Pg: 66014-2 |