Foto: Stefan Tell Per Gustavsson Ledamot 2012 - 2019 Per Gustavsson är född i Arvika och började måla och teckna på allvar i 14-årsåldern. Mest för att imponera på en tjej han var förälskad i. Hon blev inte speciellt imponerad, men det gjorde inget för Per hade upptäckt den stora glädjen i att rita bilder. Och den känslan finns kvar! Trots att Per ritat och målat tusentals bilder kan han fortfarande häpna över att en bild blir till och att det ibland (kanske inte så ofta som han önskar) tillochmed blir bättre än han trodde det skulle bli! Per illustrerar gärna andras texter, men skriver också egna. Gillar bra skräck och att lyssna på filmmusik. Per Gustavssons senaste bok är Den nya lekplatsen (Rabén & Sjögren 2020). Pers webbplats Pers sida på Barnens bibliotek |
Ledamöternas krönikor Vecka 18-19 2018 Jag älskar skräck av Per Gustavsson Jag älskar skräck. Jag växte upp med en far som läste mycket skräck och science fiction. Det smittade av sig. Dessutom älskade jag Hans Arnolds bilder. Jag minns att bilderna fanns som illustrationer till novellerna i VeckoRevyn. Jag klippte ut bilderna och klistrade in dom i min skräckpärm. I den pärmen delade dom plats med Frankenstein, varulven, monstret i den svarta lagunen och många andra obehagliga varelser. Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens. Jag minns också att jag och en kompis byggde spöktåg med hjälp av några campingbord och stolar som vi hängde filtar över. På så sätt skapade vi någorlunda mörka krypgångar. Vi klistrade upp bilder vi tecknat av fruktansvärda monster. Belysta av fiffigt placerade ficklampor skapade det, tyckte vi, en riktigt läskig stämning. Sedan turades vi om att krypa igenom. Där det fanns öppningar i filten kunde det plötsligt stickas in en blodig hand som famlade efter den som kröp. När vi inte byggde spöktåg eller ritade monster läste vi serietidningen CHOCK. En serietidning full av onda andar och fasa. Jag kan inte minnas att något av det där gjorde att jag sov dåligt. Det som däremot höll mig vaken var tanken på busarna i skolan. Dom RIKTIGA monstren. Dom som helt oberäkneligt kunde tjonga till med en knytnäve i magen eller peka ut vem som skulle utses till tönt. Dom var mycket svårare att begripa sig på. Och det är just den problematiken som Lena Ollmarks spökhistoria Den förskräckliga historien om Lilla Hon handlar om. Jag har fått arga mail från upprörda föräldrar. Dom var rasande över Lenas och min bok. Föräldrarna uttryckte sin ilska över de avskyvärda bilderna och historien överhuvudtaget. Bland bilderna var det speciellt bilden på ett spöke kallat Syflickan som framkallade någons vrede. En annan ville undersöka möjligheterna att få bort boken ifrån biblioteken. Enligt hen borde ingen läsa eller se sånt här! Men vi skräckdiggare håller inte med. Vi som vet att spöken inte finns och att det är människorna man får se upp med. Och hade föräldrarna läst boken tillsammans med sina barn hade de gjort just den upptäckten. Flickan med saxen i hjärtat må se läskig ut men det är inte hon som är problemet.
|
||||||||
© Copyright Svenska Barnboksakademin 2024 E-post: info(snabel-a)barnboksakademin.com Besöksadress: Skärholmens bibliotek, Bredholmsgatan 4, 127 48 Skärholmen Postadress: Skärholmens bibliotek, Lillholmsgången 2, 127 48 Skärholmen Tel: 08-508 305 70 (Skärholmens bibliotek). Pg: 66014-2 |