Svenska Barnboksakademin
Navigering
Nyheter / Startsidan Ledamöter 17 Skäl för barnboken Eldsjälspriset Gillar-diplomet Om Svenska Barnboksakademin Information in English

Sofia Nordin

Sofia Nordin

Stol 11

För Sofia Nordin är det kärleken till orden som är själva orsaken till att hon skriver. Hon älskar att det finns så många sätt att foga ihop ord på, att man kan hitta på helt nya ord om man behöver. Hon älskar hur vackert de kan låta tillsammans, eller hur fult, om det är fult man behöver. Det går att göra nästan vad som helst med ord. Det finns många ämnen Sofia tycker är viktiga och som återkommer i hennes texter gång på gång: sociala hierarkier, normer, de oskrivna reglerna människor emellan, ensamhet. Och tydligen skog, den envisas också med att dyka upp igen och igen.

Sofia Nordins senast utgivna bok är Om du såg mig nu (Rabén & Sjögren 2017) som är den fjärde fristående delen om världen efter den mystiska febern som dödat större delen av mänskligheten. Sofia medverkar också i Svenska Barnboksakademins antologi Bodo Bodo Filoo och 16 andra berättelser och verser (Lilla Piratförlaget 2015).

Sofias egen sida

Sofias sida på Barnens bibliotek

Ledamöternas krönikor
Vecka 21 2014

Vårt behov av pinnar och stenar

av Sofia Nordin

Överlevnadsberättelser har alltid fascinerat mig. Såna som handlar om att få tag i mat och vatten, och hålla sig varm - gärna under stora umbäranden. Någon sorts stenåldersgen inom mig vaknar till liv när jag får följa detaljbeskrivningar av ved- och frösamling och mödosamt utbakande och gräddande av brödkakor. Jag vill både skriva om det själv och läsa om det.

När jag var sex läste min mamma Den långa vintern för mig. Det är en av "Lilla huset på prärien"-böckerna, men knappast den som varit förebild för tv-serien, där evig sommar råder. I boken förfärdigas låtsasvedträn av ihopvriden halm, och familjen måste överlista ondingarna som har gömt undan extralager av mat innanför en hemlig dubbelvägg, medan alla andra svälter. Min mamma tyckte att den här delen av bokserien var outhärdligt tråkig, men själv sög jag i mig vartenda ord.

Strax därpå kom Ronja Rövardotter ut. Jag var fullständigt tagen av hur Ronja och Birk bor i en grotta i skogen och fiskar, mjölkar vildhästar och kämpar med att hålla sin eld vid liv. Jag sprang runt med ett ihoprullat snöre vid bältet och täljde med kniv så ofta jag fick chansen. Helst hade jag förstås velat bo i en grotta jag också, men som substitut fick det duga att klättra runt på bergknallarna bakom hyreshuset och skrika vårskrik.

När jag var elva läste jag lika ivrigt Grottbjörnens folk, och kunde inte få nog av hur de plockade bär, samlade frön, uppfann tvål och jagade med stenslunga. Jag försökte till och med göra en egen stenslunga, men turligt nog fick jag aldrig kläm på det.

Det handlar absolut inte bara om böcker. Det här är en känsla med många tentakler. Det är samma känsla som när jag var liten och byggde kojor och inredde dem med praktiska stenar och pinnar. Ni vet vad jag menar, eller hur? Man har hundra färgglada, tillrättalagda leksaker, men lyckligast blir man av pinnarna och stenarna. Att känna dem i händerna och bygga saker av dem, komma hem och vara smutsig och lukta jord.

Numera vaknar känslan till liv när jag gräver ner frön och ser dem gro, när jag bakar eget bröd, när jag hantverkar och ser hur något användbart sakta växer fram i mina händer, när jag tänder en eld och får den att ta sig, när jag torkar mat i ugnen inför fjällturen, när jag sätter upp mitt tält, eller ligger inuti det och hör regnet smattra mot tältduken, men kan konstatera att det inte regnar in.

Just friluftsliv tillfredsställer min stenåldersgen väldigt mycket. Känslan att kunna bära med sig hela sitt hem på ryggen är fantastisk. Inte för friheten, fast det är friheten folk alltid refererar till när de pratar om att ta sin ryggsäck och ge sig av, "pank och fågelfri". Men det är inte det som är grejen, tvärtom: att inte veta om man har det man behöver, att vara beroende av slumpen eller andras godtycke gör mig bara stressad. Nej, inget luffarliv för mig, tack.

Det är något annat. Den djupa tillfredsställelse som bara infinner sig när jag vet att jag har det jag behöver, och att jag har mig själv att tacka. Det ska vara konkreta saker som mat och värme. Det ger en känsla av överblick, och av kompetens. Det räcker inte med det abstrakta sambandet mellan arbetade kontorstimmar och hämtmat i handen. Kopplingen måste vara direkt, och kroppen behöver vara inblandad. Handen som syr. Armen som svingar yxan. Benen som trampar i väg med mig så långt som jag behöver förflytta mig. Såna saker.

Det är precis som med pinnarna och stenarna. Mitt vuxna liv är också fullt av det som är tillrättalagt, välanpassat, ändamålsenligt, och ändå längtar jag efter pinnarna och stenarna. Trots att det verkar ganska löjligt att ge sig ut i skogen och sova i ett iskallt vindskydd och laga sin mat över en rykande eld, när man har en mjuk Ikea-säng och en utmärkt elektrisk spis hemma. Trots att det egentligen är idiotiskt att arbeta halvt ihjäl sig med att odla egen potatis när det finns underbart god färskpotatis i butiken för en krona kilot lagom till midsommar. Och att sy sina egna kläder är ju bara barockt, när det finns barnarbetare i Kina som gör samma sak två hundra gånger fortare och nästan gratis. Varför krångla till det så förbaskat?

Ja, något är det. För vi är många som tycks sträva efter att krångla till det, allt vad vi orkar. Folk bakar, gör sin egen korv, tovar sin egen vadmal och går kurs i att slakta. Men det är knappast krånglet vi är ute efter, och jag tror inte att det bara är en fånig hipstertrend heller. Det är en alldeles mänsklig längtan som vrenskas och bågnar i oss, och den tar sig många olika uttryck.

För ett par år sen fick jag till exempel höra talas om survivalism, och blev fascinerad. Survivalism är en rörelse där människor förbereder sig för katastrofen. Man lägger upp lager med bränsle, vatten och hållbar mat. Kanske man packar en minutiöst planerad Bug-out-bag, anpassad för att få med sig det nödvändigaste den dagen man behöver kasta sig ut genom dörren. Det finns de som ägnar ofantligt mycket tid åt att planera den här väskan, och ändra om i den. Jag tror inte att de är konspirationsteoretiker som på riktigt tror att katastrofen snart är här. Jag tror att de helt enkelt trivs med att syssla med utrustningen. De tillfredsställer sin stenåldersgen, sin längtan efter att ha allt under kontroll. Och alltihop handlar om begripliga, konkreta saker. Mat, vatten, värme. Något nära och enkelt.

I sommar ska jag åka på ett jägar/samlar-lajv, ett levande rollspel som utspelar sig i ett jägar/samlar-samhälle. När jag hörde talas om det visste jag genast att jag ville dit. Där ryms allt det jag försökt beskriva här. Alla kommer de att vara där: Laura, Ronja, Ayla. Survivalisterna och friluftsvurmarna. Kojbyggarna och eldtändarna. De som vet precis vad det är för känsla jag pratar om. Där samlas vi, i den norska skogen, alla vi som ägnar våra dagar åt abstrakta, teoretiska, tillrättalagda saker, men som egentligen blir som lyckligast när vi får tända en eld och laga vår mat över den.

Jag tror att vårt samhälle har varit så välmående så länge att vi har börjat längta efter det som inte är tillrättalagt, för att vi mår bra av ta oss an konkreta utmaningar och se konkreta resultat. Det får oss att känna oss värdiga att leva på den här planeten, tillsammans med de andra djuren, som jagar sin mat och bygger sina gryt. Det är den ena halvan av vår natur.

Den andra halvan, och det unikt mänskliga, är att kunna klura ut teorier och abstrahera, att föra intellektuella diskussioner och skapa ett värde också i det som inte syns och inte går att ta på. Det är en fantastisk förmåga, men många av oss ägnar oss bara åt den halvan. Vi har grävt oss så djupt ner i det teoretiska och intellektuella, det distanserade och abstrakta, att vi längtar efter det som är handgripligt och entydigt. Vi har tappat taget om spaden och yxan och nålen, och när vi väl får tag i dem är vi fumliga och klumpiga, men självförtroendet växer för varje spadtag och vedträ och stygn. Vi landar plötsligt i det där jagade nuet, det där tiden inte mäts och tankarna inte flyttar sig bortom den tid och plats man befinner sig på.

 

Dela

 

 


Tidigare krönikor
2017

v21: Ylva Karlsson
Ingen pedagog är en ö

v20: Martin Widmark
Snoppen och snippan förstås - men annars?

v18-19: Mårten Sandén
Vem lär sig något av en barnbok?

v17: Per Gustavsson
Min far

v15-16: Jujja Wieslander
Dagar och nätter i Minsk

v14: Jens Ahlbom
Sanning eller resistens

v13: Håkan Jaensson
Bamse och dummerhonungen

v11-12: Sara Gimbergsson
Att läsa en bok är som att öppna dörren till ny värld

v8-10: Katarina Kuick
Vad är grejen med Skam?

v6-7: Sofia Nordin
Lathund för författarförhör

v3-5: Åsa Lind
Att bli en läsare

v2: Håkan Jaensson
Finns det liv finns det hopp. Eller...?

v1: Niklas Krog
Hjärnstark
2016

v51-52: Ylva Karlsson
Ju kortare desto svårare

v49-50: Martin Widmark
Skotta igen klyftan

v47-48: Mårten Sandén
Så ser inte hjältar ut

v46: Per Gustavsson
Om kvalitet

v45: Gunilla Lundgren
Nobel i Världens by

v44: Jujja Wieslander
Ingen redig ko

v43: Jens Ahlbom
Tänkaretankar

v41-42: Johanna Thydell
"Nu när även vuxna läser ungdomsböcker..."

v40: Sara Gimbergsson
Bokmalar och läslöss

v39: Katarina Kuick
Charmiga felstavningar?

v38: Emma Virke
Att könsbestämma sin karaktär eller inte

v37: Håkan Jaensson
Det bidde en tumme - tack ändå

v34-36: Johan Unenge
Vad vi tänkte med Läslov

v32-33: Per Gustavsson
Tankar om morgonen 20160809

v30-31: Åsa Lind
Själva budskapet

v26-29: Sara Gimbergsson
Skön sommar

v23-25: Martin Widmark
Livet som en bokhandel

v22: Mårten Sandén
Vanföreställningar om barnboken

v21: Jujja Wieslander
De viktigaste frågorna

v20: Jens Ahlbom
Välkommen - kanske!

v19: Katarina Kuick
Humor, det är knepigt det!

v18: Gunilla Lundgren
Det blev inte en bokhylla - det blev ett bibliotek

v17: Pernilla Stalfelt
Vad är egentligen en barnbok?

v16: Per Nilsson
Prinsessan och jag

v15: Sara Gimbergsson
Böcker är hus där vi bor, berättelser är vägar där vi möts

v12-14: Mårten Melin
Från min soffa

v11: Sofia Nordin
Fjortisar och könsroller

v10: Johan Unenge
Det är inte lätt att vara vuxen vit manlig medelklassförfattare

v9: Åsa Lind
På guldvågen

v8: Håkan Jaensson
Elsa och hönshjärnorna

v7: Niklas Krog
Läs, för i helvete!

v6: Jonathan Lindström och Stina Wirsén
Världen är full av sägner och sagor

v5: Martin Widmark
Ängsligt

v3-4: Mårten Sandén
Geten och Bach-fugan

v2: Per Gustavsson
Läs bilderböcker - fast (eller just för att) du är vuxen

v1: Katarina Kuick
Genrehyllor, symbolpluppar eller gammal hederlig bokstavsordning?
2015

v51-53: Gunilla Lundgren
Nobel i Rinkeby 2015

v50: Christina Björk och Annika Holm
Lennart Hellsing

v49: Jujja Wieslander
Tankar första december

v48: Katarina Kuick & Sara Gimbergsson
Läseplats och läsarkatt

v47: Mårten Melin
Inspiration från nära håll

v46: Sofia Nordin
Om vår förtjusning i det sorgliga

v45: Gunilla Lundgren
En reseskildring

v44: Håkan Jaensson
En liten, liten skandal

v43: Håkan Jaensson
Barn, gamla och robotar

v42: Christina Björk
Nobelprisextra - PS till krönikan vecka 19, 2015

v41: Åsa Lind
Kategoriskt underligt

v39-40: Niklas Krog
Show me the money!

v38: Jonathan Lindström
Sagosälar

v37: Håkan Jaensson
Ett barn - av många

v36: Martin Widmark & Stina Wirsén
Var kommer historierna ifrån?

v35: Gunilla Lundgren
Janusz Korczak och barnets rätt till respekt

v34: Mårten Sandén
Sanningen om skolbesök

v33: Per Gustavsson
Det fjärde skälet för barnboken

v32: Jujja Wieslander
Har författare semester?

v29-31: Sara Gimbergsson
Sommarläsning

v26-28: Katarina Kuick
Vådan av fett oäkta ordval

v25: Mårten Melin
På riktigt

v24: Sofia Nordin
Det skrivna språket är mitt modersmål

v23: Johan Unenge
Dataspelen är emot mig

v21-22: Åsa LInd
Sommaröppet på bibblan, tack

v20: Håkan Jaensson
Tillbaka till framtiden

v19: Christina Björk
Vem har hört talas om Modianos Catherine Certitude?

v18: Niklas Krog
Jag skäms

v17: Martin Widmark
Det måste bli om barnböcker

v16: Gunilla Lundgren
PRAESA får Litteraturpriset till Astrid Lindgrens Minne 2015

v15: Mårten Sandén
En påsk

v14: Per Gustavsson
Det tredje skälet för barnboken

v13: Jujja Wieslander
Mitt hus när jag var en unge

v12: Jens Ahlbom
Det andra skälet för barnboken

v10-11: Katarina Kuick
Ensamt flockdjur?

v9: Mårten Melin
Något har gått förlorat

v8: Sofia Nordin
Inte tänka

v6-7: Gunilla Lundgren
Böcker kan göra skillnad

v5: Åsa Lind
Texas och rättvisan

v4: Håkan Jaensson
I kvinnornas värld

v3: Niklas Krog
Lätt är trist

v1-2: Jonathan Lindström
Bronsålderssagor
2014

v52: Mårten Sandén
Ett barnlitterärt Kyotoprotokoll

v51: Katarina Kieri
Har du mycket kontakt med barn?

v50: Per Gustavsson
Det första skälet för barnboken

v49: Jujja Wieslander
Novembermörker

v48: Jens Ahlbom
Barn i grupp

v47: Gunilla Lundgren
Älskade bibliotek

v46: Håkan Jaensson
Ett Babel åt barnen

v45: Martin Widmark
Fel färg på båten

v44: Sofia Nordin
Ansvar eller moralkakor

v43: Katarina Kuick
Ekorrar och tunnelbanor - en fråga om identifikation

v42: Mårten Melin
När boken får vingar

v40-41: Johan Unenge
Behövs nya barnböcker?

v39: Gunilla Lundgren
Lyssna på Barnens Romanpris i Sveriges Radio

v38: Åsa Lind
Nu, efter valet

v37: Håkan Jaensson
Jag bryr mig i alla fall lite om barnen

v36: Niklas Krog
Fantasi is the shit

v35: Jonathan Lindström
Skriftligt och muntligt, historia och sägen, Snorre och Lydia

v33-34: Christina Björk
Kära Tove, den 9 augusti

v32: Martin Widmark
I tillvarons hängmatta

v30-31: Mårten Sandén
Sommaren då jag blev en svag läsare

v29: Per Gustavsson
Vilket rikt land vi har!

v24-28: Katarina Kuick
Leka krig

v23: Svenska Barnboksakademin
Barbro Lindgren

v22: Mårten Melin
Läs boken, se... filmen?!

v21: Sofia Nordin
Vårt behov av pinnar och stenar

v20: Jujja Wieslander och Jens Ahlbom
Eldsjälspristagaren 2014 Tor Svae

v18-19: Gunilla Lundgren
Ska vi berätta det för barnen?

v17: Johan Unenge
Rätt ska vara rätt- även när det blir fel?

v16: Åsa Lind
Nödvändigt ordnördigt

v15: Håkan Jaensson
Ligg lågt, lille vän

v14: Jonathan Lindström
Nordens första barnbokskritiker

v13: Martin Widmark
Ett författardilemma

v12: Niklas Krog
På besök i den svenska skolan

v11: Per Gustavsson
Varför gör jag barnböcker?

v10: Jujja Wieslander
Det första regnet

v9: Jens Ahlbom
Var framtiden bättre förr?

v8: Ulf Nilsson
Vem är min läsare? Vilka är det som lyssnar?

v7: Anna Bengtsson
En fanfar för bilderboken

v6: Katarina Kuick
Idén till en barnbok föds... kanske

v5: Mårten Melin
Serier är också (barn)litteratur

v3: Sofia Nordin
Författaren som magiker eller textarbetare

v2: Johan Unenge
Skriva som det borde vara eller som det är
2013

v52: Åsa Lind
Barnen och politiken

v51: Håkan Jaensson
Barnen, borta i bruset

v50: Niklas Krog
En solskenshistoria

v49: Jonathan Lindström
Sverigedemokraterna och barnen

v48: Martin Widmark
Vi kanske vinner matchen

v47: Mårten Sandén
Verkligt förtrollade platser

v46: Per Gustavsson
Var kommer alla idéer ifrån?

v45: Mårten Melin
Plats för de nya böckerna

v44: Åsa Lind
Att lära sig språk

v43: Sofia Nordin
Finns det lämpliga eller olämpliga ungdomsböcker?

v42: Jujja Wieslander
Mina sju förtrollade bröder

v41: Niklas Krog
Kvinnor läser om känslor, män läser om andra världskriget

v40: Johan Unenge
Allting handlar om yta - liten yta

v39: Jonathan Lindström
Bibeln och barnboken

v38: Mårten Melin
Om snusk i barnböcker

v37: Per Gustavsson
Kvalitet som kommunikation och känsla

v36: Ulf Nilsson
Alltid redo att inviga...

v35: Anna Bengtsson
Bilder av historien

v34: Martin Widmark
Barn är inte så "dumma" som de låter

v33: Åsa Lind
Regler om trehjulingars användande

v31-32: Håkan Jaensson
Att produktutveckla barnen

v30: Åsa Lind
Asimov och jag

v29: Jujja Wieslander
Sagotanten

v28: Mårten Melin
En dikt kan säga mer än tusen bilder

v27: Mårten Sandén
Kan paddan bli en prins? Del 2

v26: Mårten Sandén
Kan paddan bli en prins? Del 1

v25: Niklas Krog
Introvert

v24: Per Gustavsson
Jag har alltid älskat skräck

v23: Anna Bengtsson
Om ALMA-vinnaren Isol

v22: Jujja Wieslander
Måste man ha bra minne för att bli författare?

v21: Åsa LInd
Samtal om skrivkonsten

v19-20: Ulf Nilsson
Svenska Barnappsakademin?

v18: Håkan Jaensson
De goda exemplen

v17: Jens Ahlbom
Om dinosaurier och surfplattor

v16: Mårten Sandén
Hur många barndomar kan vi offra?

v15: Niklas Krog
Berättelser som en del av BNP

v14: Anna Bengtsson
Mitt favoritämne - bilderböcker

v13: Åsa Lind
...men kan det bli en bok?

v12: Jonathan Lindström
Skolpiltens plåga

v11: Håkan Jaensson
Låt dem få ha sina hemligheter

v10: Jujja Wieslander
Smältvatten

v9: Per Gustavsson
Glädjen i att stjäla

v8: Niklas Krog
Det perfekta arbetsrummet

v7: Ulf Nilsson
Berättelser om människor på gatan

v6: Åsa Lind
Var börjar freden?

v4: Anna Bengtsson
Tankar om barnnivå i bilderböcker

v3: Ann Forslind
En splittrad bild

v2: Håkan Jaensson
Nostalgi med problem
2012

v52: Mårten Sandén
Det gyllene mellanstadiet

v51: Håkan Jaensson
När jag fick pris

v50: Christina Björk
I brevens tid - ett PS

v49: Jujja Wieslander
Nog nu! och Ulf Nilsson
Stina, Joanna och Oivvio

v48: Katarina Kuick
Tankar om August

v47: Jujja Wieslander
I brevens tid

v46: Anna Bengtsson
Angående barnbokskritik

v45: Jonathan Lindström
Giftsvampar

v44: Åsa Lind
Författaren vaknar

v43: Ann Forslind
Bilder och böcker för barn

v42: Ulf Nilsson
Författare eller bilförsäljare...

v41: Jujja Wieslander
Drabbad av PBD?

v40: Per Gustavsson
Jag gillar boklådor

v39: Katarina Kuick
Samtal i det lilla rummet

v38: Mårten Sandén
Ursäkta, var är hyllan för svårläst?

v37: Niklas Krog
Skriva tillsammans

v36: Jens Ahlbom
Man måste ha ett riktigt jobb

v35: Anna Bengtsson
Naturmysterium

v34: Åsa Lind
Men hallå, det finns ju en lag!

v28-33: Jujja Wieslander
Sommarläsning

v27: Anna Bengtsson
Doppresenter

v26: Håkan Jaensson
Det barnen kan bättre än vi

v25: Jonathan Lindström
Människan är barnsligast

v24: Anna Bengtsson
Barnbokssajt efterlyses

v23: Jujja Wieslander
En god stund

v22: Håkan Jaensson
Dagisbarnen och prinsessan

v21: Åsa Lind
Är det nu det händer?

v19: Ulf Nilsson
Jag älskar Karlstad!

v17: Jujja Wieslander & Jens Ahlbom
Lejonbruden

v16: Jens Ahlbom
Det kom ett brev från förlaget

v14: Ulf Nilsson
"TED - ideas worth spreading"

v13: Anna Bengtsson
Tur vi har Astrid Lindgren

v12: Håkan Jaensson
B-a-r-n-p-e-r-s-p-e-k-t-i-v-e-t

v11: Ulf Nilsson
Välkommen in i vår trädgård

v9: Åsa Lind
Akademisk konferens

v8: Jujja Wieslander
En brevväxling

v7: Niklas Krog
Släpväskor

v6: Anna Bengtsson
I serien "workshops"

v5: Annika Holm
Häromveckan mötte jag en gammal ungdomsidol

v4: Håkan Jaensson
Barnsligheten åt barnen

v3: Svenska Barnboksakademin
Rädda Palatset

v2: Jujja Wieslander
Nu är det 2012 - om milstolpar och centimeterpinnar

v1: Jonathan Lindström
Lars Laelius och Sveriges första barnbok

2011

v52: Johan Unenge
Bok eller dataspel i julklapp?

v51: Gunilla Lundgren
Nobel i Rinkeby 2011, del 3

v49: Gunilla Lundgren
Nobel i Rinkeby 2011, del 2

v48: Åsa Lind
Böcker, vänner, minnen

v47: Gunilla Lundgren
Nobel i Rinkeby 2011, del 1

v46: Jens Ahlbom
Sammanträdet

v45: Jujja Wieslander
Förädling medels översättning

v44: Ylva Karlsson
Ett rum att finnas i

v43: Ulf Nilsson
Hur en workshop kan gå till

v42: Anna Bengtsson
Vi som gör barnböcker vet att också möss är människor

v41: Gunilla Lundgren
En författares arbetsdag

v40: Mikael Engström
Angagerad - alltså stavas det så?

v39: Johan Unenge
Näthat - en som hatar nätet

v38: Åsa Lind
Med stöd av lagen

v37: Håkan Jaensson
Det verbala våldsmonopolet

v35: Håkan Jaensson
De små bröderna, just nu, just här

v34: Christina Björk
Nu blev jag förvånad igen (med replik från Ulf Nilsson)

v33: Ulf Nilsson
Rapport från en förskola

v31: Jonathan Lindström
Odygdsmakaren

v28: Johan Unenge
Sommarlov

v27: Jens Ahlbom
En trevlig hobby

v26: Anna Bengtsson
Bildfunderingar

v25: Jujja Wieslander
I en skog av dahlior

v24: Christina Björk
Jag är mycket förvånad

v23: Håkan Jaensson
Om boktitlarnas makt

v22: Ann Forslind
Bild i världsklass

v21: Christina Björk
Vår enda länk - Mumin

v20: Anna Bengtsson
Förslag till bilderboksserie med kommersiell potential

v19: Sven Nordqvist
Ordlösa samtal

v18: Jens Ahlbom
Språket i vägen/vägen till språket

v16: Ulf Nilsson & Eva Eriksson
Plötsligt händer det...

v15: Jujja Wieslander & Sven Nordqvist
Författare eller kontorsslav?

v14: Stefan Casta
Om växelbruk

v13: Håkan Jaensson & Eva Lindström
Hur mycket ska barnen orka?

v12: Ylva Karlsson
En sorts författare

v11: Åsa Lind
En annan sorts författare

v10: Anna Bengtsson
Uppdraget genderproblematik

v9: Christina Björk
Människan och berättelsen... och de stackars aporna

v8: Åsa Lind
Leve, leve VLMF!

v6: Jujja Wieslander
Förflutenhetens trygghet - om att skriva saga eller film

v5: Annika Holm
Ja, Ulf, men...

v4: Ulf Nilsson
Vi får väl snart stödja vuxenkulturen!

v3: Niklas Krog
Faran med att bli populär

v2: Jujja Wieslander
Farmor och rutavdraget

v1: Mikael Engström
Varför jag helst bor i en berättelse

2010

v51: Jens Ahlbom
Mmm... I'm lovin' it

v50: Sven Nordqvist
Man saknar ord

v49: Håkan Jaensson
Fråga barnen? Nja...

v48: Christina Björk
Vad har läsarna med böckerna att göra?

v47: Jujja Wieslander
Didi, Didi, en sång!

v46: Ulf Nilsson
Proppar

v45: Gunilla Lundgren
Nobel i Rinkeby 2010

v44: Åsa Lind
Utanför fiktionen

v43: Johan Unenge
Hur ritar man en skurk?

v42: Anna Bengtsson
Barnböcker vidgar världen

v40: Katarina Kieri
Müsli och marängsviss

linje
© Copyright Svenska Barnboksakademin 2017 E-post: info(snabel-a)barnboksakademin.com
Adress: Skärholmens bibliotek, Bredholmsgatan 4, 127 48 Skärholmen
Tel: 08-508 305 70 (Skärholmens bibliotek) eller 08-508 309 70 (sekretariatet) Pg: 66014-2