Ylva Karlsson Stol nr 5 Ylva Karlsson växte upp i ett hem där barnlitteratur var den finaste och viktigaste och intressantaste litteraturen (och där med en av de viktigaste sakerna i världen). En dag när hon var ungefär sju år lekte hon att hon var en mamma som gick till jobbet och skrev en bok (den handlade om en apa). Och sen var det som om hon hade bestämt att det nog var författare hon skulle bli (eller möjligen clown, eller snickare, eller trapetshängare, eller stenåldersmänniska). Sista året på gymnasiet tyckte hon det var dags att se om hon kunde skriva en hel bok. Det kunde hon! Den blev utgiven sen också (och den är inte helt dålig, men ganska seg), Tova heter den. Efter det har Ylva fortsatt att skriva, ungdomsböcker, barnromaner, sagor och bilderbokstexter; realism och fantasy och sagor. Just nu ägnar hon sig åt att försöka förstå samspelet mellan text och bild, och njuter löjligt mycket när hennes text får annan mening i händerna på en bra bildmakare. Ylva Karlssons senaste bok är Jag och alla (Rabén & Sjögren 2019) med bilder av Sara Lundberg. Ylva medverkar även i Svenska Barnboksakademins antologi Bodo Bodo Filoo och 16 andra berättelser och verser (Lilla Piratförlaget 2015). Ylvas webbsida Ylvas sida på Barnens bibliotek |
Ledamöternas krönikor Vecka 23-24 2018 "Det barnet är som jag" av Ylva Karlsson
Får man skildra någon man själv inte representerar?
Får man det? Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens. Att vara barnboksförfattare är ju egentligen att ständigt representera och solidarisera sig med en grupp man inte tillhör. Barn. Som vuxen tillhör jag dessutom den grupp som har makten i det samhälle där barnen inte har ens grundläggande demokratiska rättigheter, som medbestämmanderätt i frågor som rör dem själva, eller för all del rösträtt. Som barnboksförfattare får jag ständigt syn på alla de situationer där barns underläge gentemot vuxna aktualiseras. Kanske ger det mig som barnboksförfattare bättre förutsättningar att förstå och våga skildra även andra underordnade eller underrepresenterade grupper. Jag vet inte. Jag tror att de flesta av oss är överens om att det finns människor som skildras mer sällan och mer stereotypt än andra. Jag vet att det finns de som tycker att det inte är ett så stort problem. Eller i alla fall inte deras problem. Man kan ju identifiera sig med gestalter som inte alls liknar en på ytan. En gubbe och en katt och ett gäng hönor i ett rött hus utan wifi till exempel. Fyra krigsevakuerade barn intill en magisk garderob. En ensam pojke som långsamt hostar sig till döds i en kökssoffa. Och det är ju sant att man kan. Och det är ju bra, man får förståelse för hur det är att vara en engelsk pojke med nakna knän. Eller en höna. Eller en gubbe. Man kanske rent av kan bli det själv en dag. Och jag tror verkligen på böcker utan budskap, på böcker sprungna ur ren lust och konstnärens behov av att skapa. Men jag tror också att vi människor behöver speglar, som visar oss vilka är, att vi finns, vilka vi kan vara. Och jag tror att de av oss som är vana att bli speglade måste lyssna noga på de av oss som berättar att det gör ont att inte synas i berättelser. På den som säger att hen kräks om hen måste läsa en bok till om vita cispersoner. Vi vuxna måste höra vad det betyder när ett barn kramar en bok och viskar "Det barnet är som jag. Kan vi läsa den igen?" Kanske måste vi lyssna särskilt noga om den boken egentligen är ganska usel som litteratur betraktat. Ja, kanske särskilt de av oss som, likt mig, tycker att konstnärligt undermåliga böcker är respektlösa mot barnet som ska läsa.
Jag har ett barn i min närhet som viskar så där, som fumlar efter spegelbilder. Som behöver dem så intensivt att konstnärlig kvalitet blir fullkomligt underordnad. Och efter förståelse, efter att andra ska ha förstått att det finns fler än höns och gubbar och evakuerade engelska syskon. Så jag spänner min empati, min förmåga till inlevelse. Jag lyssnar och lyssnar efter röster som kan hjälpa mig att förstå, förstå så djupt som en författare måste göra. För första gången i mitt liv vågar jag försöka skriva en bok för att jag tycker att den saknas. Jag vet inte om det går ännu. Men jag lovar att jag försöker. Jag fantiserar om att en dag ska ett barn hålla min bok i famnen och viska "Det barnet är som jag". Ja, och ett annat barn, och en vuxen, ska få lite djupare förståelse. Så som de redan förstår hur det är att vara en höna, eller en gubbe. Eller ett döende barn i en kökssoffa för länge sen.
|
||||||||
© Copyright Svenska Barnboksakademin 2024 E-post: info(snabel-a)barnboksakademin.com Besöksadress: Skärholmens bibliotek, Bredholmsgatan 4, 127 48 Skärholmen Postadress: Skärholmens bibliotek, Lillholmsgången 2, 127 48 Skärholmen Tel: 08-508 305 70 (Skärholmens bibliotek). Pg: 66014-2 |